Protestantse Gemeenten in Groningen weer open

Na twee jaar van strikte en minder strikte coronamaatregelen, gaan de vijf protestantse wijkgemeenten in Groningen komende zondag 27 februari weer volledig open. “We zijn blij dat we elkaar eindelijk weer persoonlijk kunnen ontmoeten”, zegt Koos Meisner, voorzitter van de stedelijke Algemene Kerkenraad. “Wel blijven we letten op het beschermen van risicogroepen.”

In coronatijd hielden de kerken van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) zich strikt aan de maatregelen van het RIVM. In navolging van de versoepelingen van de Nederlandse overheid, kunnen de meeste maatregelen nu weer losgelaten worden.

De maximale bezoekersaantallen vervallen, net als de verplichting van anderhalve meter afstand en het dragen van mondkapjes tijdens het verplaatsen. In de kerken komen er wel speciale gebieden waar kwetsbare mensen meer afstand kunnen houden.

Tijdens de pandemie hebben de vieringen en geestelijke zorg niet stilgestaan: de Protestantse Gemeenten maakten gebruik van digitale uitzendingen van de kerkdiensten. Ook ontwikkelden zij verschillende creatieve manieren om contact met elkaar te houden. Want juist in crisistijd hebben mensen elkaar nodig.

De laatste week maakten veel kerkgangers al gebruik van de eerste versoepelingen. “Het was geweldig om zoveel vertrouwde gezichten weer te zien, na zo’n lange tijd!”, zegt stadspredikant Pieter Versloot. “En we zagen ook veel nieuwe gezichten. Deze mensen vertelden me dat zij door de crisis toch aan het denken waren gezet over het geloof.”

Ook een kerkdienst meemaken? De diensten van de vijf wijkgemeenten van de Protestantse Gemeente Groningen zijn te vinden op de website: www.protestantsegemeentegroningen.nl