Collectes

Overwinningsplein 1, 9728 GP Groningen
050 318 36 36 | vzcvd@protestestantsegemeentegroningen.nl

Collectebonnen bestellen

Hier kunt u collectebonnen online bestellen.

Eerstvolgende collectes

Zondag 22 september

Eerste collecte: Kerk in Actie – Syrië: Bouw de kerk in Syrië weer op
Het voortbestaan van de kerk is van cruciaal belang voor de stabiliteit in Syrië. De kerk is er letterlijk en figuurlijk het middelpunt van de samenleving. Als zij er weer is, kan ze haar onmisbare taak oppakken: hulp bieden aan mensen die zijn getroffen door geweld of moesten vluchten, ongeacht afkomst of geloof.
Met het herstelfonds helpt Kerk in Actie verwoeste kerken in Syrië weer op te bouwen. Herstel van de kerk betekent hoop voor de toekomst! De opbrengst van deze collecte wordt verdubbeld door de Diaconie van de Protestantse Gemeente Groningen.

Tweede collecte: Stedelijk Kerkenwerk
De tweede collecte is een extra bijdrage voor de uitgaven binnen onze eigen gemeente. Met deze bijdrage stimuleren we de aandachtspunten uit ons beleidsplan. U kunt hierbij denken aan: bijdrages aan het kerkblad en nieuwe vormen van communicatie. Hoe blijven we goed met elkaar in contact? Hoe zorgen we dat u op de hoogte bent van alle mooie dingen en ander waardevol nieuws? En hoe zorgen we dat onze goede werken ook mensen buiten de kerk bereiken?

Zondag 29 september

Eerste collecte: Nederland – Stichting Het Vergeten Kind
Het Vergeten Kind zet zich in voor kinderen in Nederland die het moeilijk hebben, omdat er thuis veel problemen zijn. Soms is de situatie zo ernstig dat ze niet meer bij hun ouders wonen. Het doel van de stichting is dat al deze kinderen zich gehoord en gezien voelen, op een veilige en stabiele plek wonen en zich positief kunnen ontwikkelen. Zodat ze hun eigen plek vinden in de maatschappij.

Tweede collecte: PKN – De kerk zoekt jongeren op
Een van de speerpunten van een toekomstgerichte Protestantse Kerk is samen met jongere generaties optrekken op het gebied van zingevingsvraagstukken. Niet door automatisch te verwachten dat jongeren een kerk komen binnenstappen, maar daar te zijn waar jongeren zélf zijn. Daarom is de Protestantse Kerk betrokken bij festivals als Graceland en Opwekking. Dit zijn bij uitstek plekken waar jonge zinzoekers elkaar ontmoeten. De Protestantse Kerk wil voor hen een vindplaats van geloof, hoop en liefde zijn.

Zondag 6 oktober

Eerste collecte: Kerk in Actie – Israël: Jongeren bouwen aan een cultuur van vrede
Joodse en Palestijnse jongeren ontmoeten elkaar zelden. In het reguliere onderwijs is weinig aandacht voor conflictoplossing en een gedeelde samenleving. Kerk in Actie ondersteunt het werk van partnerorganisatie Sedaka-Reut die gezamenlijke activiteiten op middelbare scholen en universiteiten organiseert. Ze horen verhalen over elkaars geschiedenis en ontdekken dat onderling begrip veel verschillen kan overbruggen. Kerk in Actie ondersteunt via het programma Werelddiaconaat onder andere jongeren in Israël die bouwen aan een cultuur van vrede. De opbrengst van deze collecte wordt verdubbeld door de Diaconie van de Protestantse Gemeente Groningen.

Tweede collecte: Stedelijk Kerkenwerk
De tweede collecte is een extra bijdrage in de uitgaven binnen onze eigen gemeente. Met deze bijdrage stimuleren we de aandachtspunten uit ons beleidsplan. U kunt hierbij denken aan: Onderzoek naar en uitvoering van energiebesparingsmaatregelen. Zoals u kunt begrijpen, is het niet eenvoudig om onze kerkgebouwen te isoleren en is hier veel geld voor nodig.